Matbuffé varje dag i Rinkebyhuset!

I det ockuperade gamla förvaltningshuset i Rinkeby serveras matbuffé i caféet dagligen. Boende i området har kommit med mat och frukt och många hjälper till. En av dem som har hjälpt till att organisera caféet under helgen är Jenny Åström som själv är bostadslös.

Caféet One Love's eldsjälar, Malin och Jenny
Caféet One Love's eldsjälar, Malin och Jenny

Varför är du här?
– Jag fick höra talas om det här av en kompis när jag var i Stockholm och ville hjälpa till. Jag tycker det är något viktigt när folk tar tag i saker själva.

Hur kom ni på idén att dra igång ett café här?
– Vi insåg att ingen ordnat det och det är ju alltid något som behövs, man blir mätt och glad och så blir det en plats att samlas kring. Alla har hjälpt till med cafét på olika sätt.

Tror du ni har en chans att vinna striden om huset?
– Efter vad jag har hört tror jag det, det verkar vara ett ogenomtänkt beslut att riva.

Situationen i Rinkeby med bostadsbrist, trångboddhet och brist på föreningslokaler delas med i stort sett alla Stockholmsförorter och i många andra delar av landet. Därför är striden om det numera kallade Rinkebyhuset så viktigt och inspirerande.

Intervju: AnnaMaria Berggren Ericsson

Kommentera

