Uppror i tunnelbanan

Nästa vecka sätter tågförarna i Stockholms tunnelbana in övertidsblockader mot den usla personalpolitiken från MTR. ”Strejk på tunnelbanan” skriver Svenska dagbladet. Förarna är stridbara och aktionerna kommer att få effekt, inför detta börjar företagsledningen darra på manschetten.

Strejkaktionerna riktar sig främst emot underbemanningen som har tvingat personalen till extremt stora övertidsuttag. Det kan röra sig om förare som tvingas jobba fem timmar i rad utan rast. Trafikledningscentralerna ska efter branden i Rinkeby vara bemannande med av minst tre trafikledare men är ofta endas bemannade av en person. Ibland har bara en av tre krisberedskapsbilar funnits tillgängliga. Fackliga företrädare upplever att RMT inte alls lyssnar när de påtalar vilka stora säkerhetsbrister detta leder till och det råder sedan en tid tillbaka upprorsstämning i tunnelbanan.

– Vi trodde inte att det kunde bli värre än med Veolia, vi trodde att botten var nådd. Men det har visat sig sedan MTR tog över för snart ett år sedan att det var långt kvar till botten, säger Acke Tickmany, facklig företrädare för Gröna Linjen.

Det är inte facket SEKO som organiserar strejkaktionen men de fackliga företrädarna har stor förståelse för att förarna är förbannade över att företaget snålar in på personalen för att öka vinstuttaget. Nu tänker man inte ställa upp på övertiden längre. En del har även förberett strejken genom att i god tid söka om semester denna vecka. Förra gången drabbade övertidsblockade bara röda linjen, och då togs förare in från andra linjer för att täcka upp – även om det ändå blev inställda turer. Den här gången kommer aktionen ske på alla linjer samtidigt.

Tunnelbanestrejken 2005 mot antifackliga Connex
Tunnelbanestrejken 2005 mot antifackliga Connex
– Vi märker att företaget börjar vackla. De har slutat att skylla på sommarens semesterschema i media. Vi fick träffa den nya direktören idag, den tredje på ett år. Han verkade i alla fall ta problemen på allvar och frågade vad man kan göra för att förhindra strejken. Vi svarade att det finns massor saker man kan göra. T ex fick ju förarna bara 0.9 procents lönehöjning i våras, vi är värda hundratals kronor mer. MTR:s ledning sitter nu i långa krismöten.

Ake Tickmany är också den förare som körde det tåg som råkade ut för en allvarlig olycka vid Farsta Strand för ett tag sedan. Tåget stannade inte vid en stoppsignal. Inte nog med det. Trots att Acke drog i nödbromsen så accelererade tåget. Bara femtio meter innan ett framförvarande tåg stannade tåget, så nära var det en kollision.

– Jag har kört tåg i 30 år, det här skakar mig. Det finns en massa spekulation om vad det kan bero på, utredningen pågår.

TV4 Stockholm har avslöjat att MTR försökte mörka allvaret med olycka i Farsta Strand. MTR ska rapportera olyckor till Transportstyrelsen som i sin tur ska avgöra om fallet ska gå vidare till Statens Haverikommission. Men uppgiften om att tåget accelererade när Acke drog i nödbromsen fanns inte med i det underlag som MTR lämnade till Transportstyrelsen.

Problemen med C20-tågen har varit en långkörare, t ex med frontrutor som faller in och dörrar som öppnar sig i farten osv. Problemen har inte blivit bättre av att underhållet dragits ned.

– När vi fick dessa nya tåg så sas det att mjukvara skulle förhindrar plattor (att hjulen plattas till). Därför lades svarvstationerna ner som fanns på en rad depåer. Visserligen har plattor försvunnit från den första vagnen men istället har det blivit enorma plattor på mittenvagnarna.

TBT, Tunnelbanan Teknik, drivs delvis av MTR, står för underhållet. Det händer att de skickar ut vagnar i trafik som borde repareras. Ett anonymt uttalande från personalen som TV4 refererar till säger ”Det är en tidsfråga innan ett tåg tippar på Skanstullsbron”.

Den 2 november är det ett år sedan MTR tog över. Seko kommer uppmärksamma detta med ett bokslut över problemåret. Fram till dess måste de förare som protesterar mot en farlig arbetsmiljö få allt stöd från trafikanter och andra arbetsplatser och fackklubbar som en hjälp i att tvinga MTR att backa från en vårdslös drift av tunnelbanan.

Elin Gauffin

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s