Stormöte i Husby pressade moderaternas borgarråd till reträtt: trafikseparering ska vara kvar

På ett stormöte i Husby tog deltagarna bestämt avstånd från den strukturplan för Husby som Stockholms stad lagt fram. Mötet varade i tre timmar och av de 135 deltagarna hann 45 komma till tals.

Diskussionen kom nästan uteslutande att handla om förslaget att bryta upp trafiksespareringen i förorten genom  ta bort gångbroarna över bilgatorna och ”integrera gående och cyklister med biltrafiken”. Kritiken var våldsam mot förslaget, som man anser saboterar trafiksäkerheten i Husby. Mötesdeltagarna riktade särskilt in sig på strukturplanens miljökonsekvenser med ökat buller och sämre luftkvalitet samt att skolbarnen riskerar mista livet eller blir skadade när de ska korsa den livligt trafikerade Norgegatan ifall gatan fylls igen och gångbroarna tas bor.

– Mötet antog följande uttalande: Behåll trafiksepareringen på norra Järvafältet – gör ett nytt förslag till strukturplan som bygger på bibehållen trafikseparering. Handuppräckningen gav följande resultat: alla för uttalandet – inte en enda röst för stadshusets förslag!, konstaterar Arne Johansson från Rättvisepartiet Socialisterna, som själv är Husbybo och välkänd profil i kampen för Husbys framtid.

Borgarrådet Joakim Larsson, pressades på mötet att lova att trafiksepareringen i Husby ska bli kvar om Husbyborna vill det.  Den 3 november möte stadsdelsnämnden och tar ställning.

Mötedeltagarna antog enhälligt ett uttalande som krävde:

> Behåll trafiksepareringen på norra Järvafältet!
> Gör ett nytt förslag till strukturplan som bygger på bibehållen trafikseparering!
Uttalandet antogs på uppdrag av mötet, som kommit till stånd på begäran av: Nätverket Järvas Framtid, Megafonen, Rättvisepartiet Socialisterna, Husby föräldraförening och nattvandrare, PRO Husby Akalla,
Pensionärsrådet, Lokala hyresgästföreningen Runstenen, Lokala
hyresgästföreningen Balla Backen, Somaliska hemspråks- och
läxhjälpsföreningen, Somaliska S-föreningen, Husby S-förening,
Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Eritreanska föreningen, Kista kvinnokraft.

2 reaktioner till “Stormöte i Husby pressade moderaternas borgarråd till reträtt: trafikseparering ska vara kvar

  1. Istället för att tala sig varm om trafikseparering borde man kräva mer av shared space och bilfria gator – överallt i Stockholm. Trafiksepareringsnormen växte fram som en konsekvens av massbilismens förhärskande roll i stadsplaneringen. Ett tips är att läsa på om Scaft 1968. Stadsplanering byggd på trafikseparering sker på gåendes och cyklisters bekostnad, och till bilisternas stora glädje. Trafikseparering är heller inte säkert, vilket all forskning tyder på. Säker trafikplanering bygger på att man planerar gator och vägar på gåendes och cyklisters villkor (till exempel gångfartsområden, open street och shared space). Det blir också mer luftföroreningar i och med trafikseparering, vilket framför allt drabbar arbetarklassen i städerna. Bygg bort bilen från staden och utveckla kollektivtrafiken istället!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s