Förbifart – för vem?

Jordens Vänner, Latinamerikagrupperna och Klimataktion arrangerade tillsammans med bl a Färnebo Folkhögskola en konferens i Tensta Träff lördagen den 12 november, inför klimattoppmötet i Durban om två veckor. I samband med detta genomfördes också en demonstration mot Förbifart Stockholm.

En ny motorväg vid namn Förbifart Stockholm ska enligt planerna börja byggas om ett par år. I Järvastadsdelarna Hjulsta och Akalla kommer den dessutom att gå ovan jord, medan den i mer välbärgade områden ska gå i en tunnel. Invånare i Tensta, Hjulsta, Akalla och Rinkeby vill förhindra att fritidsområdet Järvafältet tar skada av föroreningarna från den sexfiliga vägen.

Demonstrationen som ordnades i samband med ­konferensen bar rubriken ”Vem tjänar på förbifarten?”. Konferensdeltagarna demonstrerade genom centrala Tensta och fortsatte, nu med fler Tenstabor med i protesten, upp till vattentornet, där man har utsikt över platsen där Hjulstamotet ska byggas; en jättestor vägkorsning där nya E18 möter Förbifart Stockholm.

Vi kunde se Järvafältet på andra sidan vägen. Det hölls många intressanta tal om Förbifarten, som beräknas kosta 28 miljarder kronor att bygga.
− Hastighetsgränsen ska vara 90 km i timmen, men vägen kommer att vara full av köer redan 10-15 år efter invigningen, berättade ­Beatrice Sundberg, Naturskyddsföreningen i Stockholm, som även kritiseradeatt fornminnen asfalteras över.
− Det här är miljörasism! utropade Guleed Mohamed från Love Tensta apropå att vägen inte grävs ned i invandrartäta områden. Han uppmanade demonstranterna att återerövra demokratin genom att tala med alla och be dem sprida budskapet.
Anne Hurrifur från föreningen Rädda Järvafältet berättade om det jättefina friluftsområdet där.
− Jag vill att också kommande generationer ska ha tillgång till det vackra fina Järvafältet, sa Anne.

− Trafikplatsen här i Hjulsta blir full redan på ­invigningsdagen, sa Mikael Sundström från Kollektivtrafikant Stockholm. Detta beror på att Förbifarten drar till sig ny trafik.
− Det kommer att bli 60 000 nya bilresor per dag för att det blir mer attraktivt att köra bil, enligt Trafikverkets rapporter.
Mikael Sundström vill istället se en utbyggd kollektivtrafik.
− Stockholms spårsystem måste byggas ut.
− Eftersom man har låst så mycket pengar på att bygga förbifarten kommer utbyggnad av SL-trafiken att behöva finansieras med stora biljettprishöjningar för kollektivtrafiken.
− Högre priser gör det svårare för SL att behålla sin resandeandel, det blir alltså sämre framkomlighet på vägarna.
Dagen avslutades med en pa­neldiskussion på temat ”Vad ska världen, Sverige och klimaträttviserörelsen göra inför Durban?”. Samtliga riksdagspartier utom Sverigedemokraterna var inbjud­na, men det var bara V och MP som deltog.

Sebastian Olsson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s