”Nio anmälningar om vanvården av mamma”

När jag och Lina står och kampanjar för Välfärd utan Vinst utanför Södersjukhuset träffar vi på Carina Hållberg som berättar följande historia:

”Mamma bodde på servicehuset Fyrvaktaren på Lidingö som drivs av Attendo. Det var fruktansvärt. När jag kom in på söndagar efter kl 10:00 kunde hon fortfarande ligga i sängen för att de hade glömt att ta upp henne. Det låg medicin spritt i lägenheten och larmet hade varit otillförlitligt i flera år utan att åtgärdas. Hon fick sitta med avföring i blöjan trots att hon hade urinvägsinfektion. De hade en policy av att byta blöjor kl 08:00 och kl 19:00 oavsett behoven.  Mat som skulle ätas till middag fick stå framme från lunch, i högsommarvärme”

”Det tog fem månader av tjat att få chefen att ta sig två trappor upp i huset för att se hur illa det var i mammas lägenhet. Hon förnekade då att det var smutsigt trots att det låg mat på golvet. Chefen är yngre än mig men kallade mig för ´lilla gumman,”

”Inte förrän det började trilla in anmälningar gjorde Attendo något. Jag anmälde först till socialstyrelsen och därefter länsstyrelsen. De gjorde nio nedslag 2010. I juli det året fick jag mamma flyttade till Lidingögården. Den drivs också av Attendo men där fungerar det. Det är bra att ni kämpar för alla har inte turen att ha så aktiva anhöriga som min mamma har.”

 

Elin Gauffin

Kommentera

