Krönika: EU:s bild av tjejer är läppstift

Så EU-kommissionen bestämde sig uppenbarligen för att stereotypen av en kvinna inte är stereotyp nog. Det vet alla som har sett filmen som ska locka unga tjejer in på forskarbanan. “Science: it’s a girl thing!” heter filmen (obs – i:et i “science” är format som ett läppstift) och ska verka för att göra forskaryrket mer attraktivt för kvinnor eftersom att branschen idag består av 68 procent män. Och alla vet väl att kvinnor inte kan lockas till ett yrke utan en redig dos kläder, klackar och catwalk. Ja, och smink då.
Filmen börjar med att en man i vit (heltäckande) rock sitter och kollar i ett mikroskop när tre kvinnor i kortkort kommer ingåendes med svängande höfter och armar. De stannar, posar lite, skrattar. Lite manlig uppskattning riktas åt kvinnorna. Sen får vi se klipp av smink och nagellack som varvas med klipp av rykande provrör och långa uträkningar. Okej, vänta. Betyder det här att om jag blir forskare så får jag forska om… smink?! Fan vad kul! Ska genast bli forskare!

Anna Löfgren.

Jag kan inte låta bli att dra en paralell till Arlanda Xpress intervju med mästerkocken Louise Johansson. På en av bilderna som hör till intervjun får Louise, som uppenbarligen är väldigt duktig på sitt yrke, posera genom att gapandes spola av sin tunga med en restaurangdiskslang. Behöver jag påpeka hur lite det har att göra med Louise Johanssons yrke som kock?
Likande bilder kan ses överallt; kvinnor som missar munnen när de ska dricka vatten, etc, men här blir det verkligen övertydligt hur det oavsett situation alltid är okej att spela på ”kvinnans vilja att sexuellt tillfredsställa mannen”.

Tillbaka till smink-filmen. Den får H&M:s reklamer att framstå som radikalt feministiska. Och det är inte första gången kommissionen använder material som får många att reagera. Vissa kanske kommer ihåg videon som släpptes i våras då en vit kvinna (EU) hotas av en asiatisk kille i karateutstyrsel, en kille med sabel (tänk Alladin) som ska representera mellanöstern och till sist en svart man som ska representera Afrika. Men EU blir minsann inte rädd och besegrar tillslut alla de onda exotiska männen, för hon har nämligen ett tick. Hon kan multiplicera sig. Tur!
Spontan reaktion: har Geert Wilders och Jimmie Åkesson börjat vicka som pr-konsulter åt EU-kommissionen eller är EU helt enkelt bara lite mer öppna med sina verkliga intentioner?

Hur som helst är det skrämmande, men vad som är positivt är de starka  reaktionerna som kommit från så många olika håll att Science: it’s a girl thing-filmen tagits bort. Pierre Schellekens, chef för EU-kommissionens kontor i Sverige kommenterar begåvat att “det blev fel”. Han säger att han inte vet vad hans kollegor hos forskningskommissionären i Bryssel tänkte när de gav klartecken för lanseringsvideon. Då kan jag förklara det för honom och alla andra som inte orkar och/eller vill lyfta huvudet ur sanden: den gamla föreställningen om att mannens största tillgång är hans hjärna medan kvinnans största tillgång är hennes kropp lever fortfarande, uppenbarligen, kvar.

Anna Löfgren

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s