Transportarbetarna redo att strejka imorgon

Kommunal och Transport har varslat om strejker. Transportstrejken rycker allt närmare. Slutbudet kommer kl 15:00 idag, – Som det ser ut nu kommer vi att säga nej till alla tre buden, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Kommunal har en bra slogan avtalsrörelsen ”Män tjänar mer än kvinnor – nu vill politikerna göra gapet ännu större”. Kommunal kräver att de anställda ska få 1740 kronor på tre år. Arbetsgivarna i SKL säger istället 6,8 procent. Det innebär att de med lägre löner (under 25 000 kronor) får mindre i kronor räknat än vad industriarbetarna fick – trots att man kommit överens om att industrin ska vara riktpunkten.

Under tio år har skillnaderna mellan industriarbetaren och t ex undersköterskan ökat – för att bryta utvecklingen är krontalspåslagen helt avgörande. Idag tjänar en industriarbetare i snitt 3000 mer än en kommunalare.

Även Transport kämpar för kronor istället för procent men det är inte den viktigaste frågan. Förhandlingarna går trögt. LO har krävt ettårigt avtal och arbetsgivarna vill ha tre år – utan attDHL2 erbjuda något. Återigen står inhyrningsfrågan på dagordningen.

Alexander, terminalarbetare, DHL Freight i Västberga, en  av de 24 terminaler där Transportarbetarförbundet  varslat till strejk från den 24 april:

–      Det är inte tillräckligt att bara prata om vad Transport kräver – se till hur arbetsgivarna i BA agerar. Det blir allt mer så att de sparkar folk och ersätter med bemanningsanställda. När detta sätts i system kringgås kollektivavtalen och hela den svenska modellen hotas. Varför ser inte hela LO detta? Någonstans måste någon sätta ned foten.

En annan terminalarbetare beskriver sin arbetssituation. Hans arbetstider är kl 15:00 till 20:00 ena veckan och 15:00 till 23:00 andra veckan. Detta blir för lite timmar, mycket hackigt ochDHL kvällsarbetet isolerar en. I 4,5 år har han jobbat för DHL på samma arbetsplats och får fortfarande inte heltid. Tjänstledigt – för att söka nytt jobb – fick han inte heller. Arbetet är tungt och smutsigt. Det finns ingen värme i terminalen.

BA:s kravlista är minst sagt provokativ. Provanställningstiden vill de fördubblas till ett helt år, de ska slippa förhandla med facket om icke schemalagt arbete, möjlighet att utjämna arbetstiden ska utökas från en månad till ett helt år, lägre ingångslöner, införande av individuella löner.

För miljöarbetarna vill BA ta bort ackordslistan i Stockholm. Detta skulle innebära lönesänkningar på flera tusentals kronor för många av Stockholms sopgubbar. Genom en vildstrejk 2009 och genom en aktion där man jobbade enligt avtal 2010 har sopgubbarna tidigare lyckats försvara ackordslistan och sätta stopp för den allra grövsta upphandlingsdumpningen. Erfarenheterna från dessa strider måste nu tas tillvara. Utan den kampen hade situationen varit än värre än idag.

Att det här är en viktig strid visas inte minst av att Transports strejkvarsel helt dominerat diskussionerna inom Svenskt Näringsliv. Christer Ågren, vice vd  på Svenskt Näringsliv, hävdar i en intervju i Arbetet att strejken kommer få mycket stor effekt och menar att ”Transport … uppför sig som en tjurig unge”.

Elin Gauffin

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s