Gräsrötter till strid mot Förbifarten

images-cms-image-000003281
Striden om motorvägsprojektet Förbifart Stockholm är inte över. Trots att bilkramarna tycks ha vunnit den parlamentariska striden mobiliserar nu boende i Järva för att kräva miljörättvisa. I måndags (den 2 februari) samlades uppåt 60 personer i Husby träff för att diskutera kommande aktioner.

Protestmötet fick en extra skjuts av det massmediala genomslaget som grannskapsföreningen Trevliga Porkala i Akalla fick i DN samma dag. ”Överkörda och övergivna – men icke desto mindre övertygade”, stod det i tidningen.
På mötet bekräftade Alexander Sanchez och Jessika Ahlström från Trevliga Porkala att ingen har lyssnat på de boende i Akalla och att de åtminstone kräver en flytt av den tunnelmynning som planeras att byggas intill deras hem.
Flera sammanfattade konsekvenserna av den sexfiliga motorvägen för de boende i framför allt Hjulsta och Akalla i nordvästra Stockholm.
Eftersom mynningen till en av Europas längsta motorvägstunnlar och norra Europas största trafikplats (där E4 kommer att korsa E18) kommer att förläggas till området är de boende med rätta oroade över vad det ökande trafikbullret och luftföroreningarna kommer att innebära för barnens och deras egen hälsa.

Det är en klassfråga eftersom motorvägen kommer att gå i en tunnel längs med mer välbärgade områden, men i ytläge i områden med fattigare befolkning.
Även klimatfrågan och hur satsningar på bilismen kommer att göras på bekostnad av kollektivtrafiken uppmärksammades.
– Vi måste argumentera för alternativen, spårbunden trafik, tyckte Per T Eriksson, som arbetar i Kista, och fick medhåll av flera som pekade på orättvisan i att resurser satsas till förmån för privatbilismen som fattiga och unga inte har råd att nyttja.
Allt eftersom mötet fortgick växte stämningen bland deltagarna om att det inte är kört och att det krävs handling.
Till och med Miljöpartiets Tomas Beer drogs med av stämningen och menade att han ”vill stå på barrikaderna” och sade sig vilja ”agera” för att stoppa Förbifarten. Han fick svar på tal av Jan-Erik Gustafsson, boende i Akalla:
– Varför samlar inte ni politiker till ett möte? Varför gör ni inte något själva? Om ni inte gör något är det ingen idé att rösta på någon av er, som i Grekland.

Miljöpartiet har, som Offensiv skrev den 15 januari (# 1 134), lagt sig platt för bilkramarna med hänvisning till att man ”inte lyckats få med oss något av Allianspartierna”.
Men huruvida Förbifart Stockholm kommer att kunna stoppas eller ej beror också på hur långt gräsrötterna är beredda att gå i sina protester. Inga beslut är huggna i sten och man har opinionen på sin sida när det gäller satsningar på kollektivtrafik istället för motorväg.

I Melbourne, Australien, stoppades ett liknande motorvägprojekt, East West Link, i december 2014 tack vare en gräsrotskampanj organiserad av Rättvisepartiet Socialisternas (RS) systerparti Socialist Party med bland annat strejkvaktskedjor för att blockera bygget (läs mer i Offensiv # 1 129).
Arne Johansson från RS och aktiv i Norra Järva Stadsdelsråd som sammankallade till kampanjmötet fick stort gehör för sitt förslag om ett nytt kampanjmöte i Akalla­skolan intill den planerade motorvägen om ett par veckor som en upptakt inför en kommande aktionsdag.
Leo Nobel (RS) betonade att ju fler vi är desto mer press på politikerna kan vi sätta och föreslog att aktionsdagen också sprids till andra berörda områden.

Nu kommer fler nätverk, föreningar och aktivister att bjudas in till det kommande mötet för att planera aktionsdagen. ■

Annonser