Förbifarten höjer SL-kortet och slår ut kollektivtrafiken

Exakt hur stor höjningen blir av dagens redan mycket tunga prislapp för ett månadskort på 790 kronor kan det moderata trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons inte säga än, bara att det antingen blir en större höjning efter semestern eller flera små höjni
Exakt hur stor höjningen blir av dagens redan mycket tunga prislapp för ett månadskort på 790 kronor kan det moderata trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons inte säga än, bara att det antingen blir en större höjning efter semestern eller flera små höjni


Svenska Dagbladet avslöjade i förra veckan att den moderata ledningen för Storstockholms Lokaltrafik drar i nödbromsen. “Kostnaderna för SL:s kollektivtrafik rusar och nu gör landstinget en tvärnit. Det blir glesare trafik, planerade miljardinvesteringar bantas eller stoppas – och priset på SL:s månadskort höjs redan efter sommaren”, rapporterade tidningen.

Exakt hur stor höjningen blir av dagens redan mycket tunga prislapp för ett månadskort på 790 kronor kan det moderata trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons inte säga än, bara att det antingen blir en större höjning efter semestern eller flera små höjningar utslaget på flera år.
Före valet lovade Moderaterna i Stockholms läns landsting att satsa stort på både kollektivtrafik och bygget av Förbifarten, i denna ordning:

  • Bygga ut tunnelbanan.
  • Rusta och utveckla kollektivtrafiken.
  • Bygga Förbifart Stockholm, påbörja Österleden och bygga Södertörnsleden.
  • Bevara Bromma flygplats och utveckla Arlanda.

Idag står det klart att detta var medvetet bedräglig lögn och förbaskad dikt. Nu presenteras istället tuffa besked om höjt pris på SL-kort och andra biljetter, klappjakt på plankare, glesare avgångar och bantade investeringsplaner med närmare en femtedel, för totalt 5,9 miljarder 2015-2019.

Detta trots att dagens kollektivtrafik drabbas av ideliga avbrott, förseningar och svår trängsel i rusningstrafiken, utglesad eller i vissa fall indragen busstrafik och försenade inköp av nya pendeltåg och tunnelbanevagnar. Något som i sin tur innebär en uppenbar säkerhetsrisk då dagens hårt pressade vagnpark ofta är mycket gammal och sliten. Trots Stockholmsregionens snabba tillväxt kan enligt SvD även utbyggnaden av Tvärbanans Solnagren och Kistagren, liksom uppgraderingen av T-banans röda linje, komma att läggas i malpåse.
Enligt ett underlag från SL, som DN rapporterade om redan den 18 november i fjol, betyder åtstramningen på 250 miljoner kronor att omkring 1 000 bussturer dras in varje dag. Omkring 15 busslinjer skulle ändras från att gå varje kvart till att gå varje halvtimme, sju-åtta linjer som i dag trafikeras var sjätte minut skulle glesas ut till var tionde minut och 15 till 20 tunnelbaneturer per dag skulle dras in.

– Resenärerna kommer att känna av inbromsningen, säger Tamsons till SvD, och förklarar att han nu ska vara en vakthund när det gäller kostnaderna.
– Det är den absolut viktigaste frågan just nu, säger han och tillägger att han också vill införa nolltolerans mot resefusket med höjda böter för plankare.
Han kan tänka sig mycket högre böter än som i dag maximala 1 200 kronor och höjda bötesbelopp för varje gång en person åker fast.
Allt detta blir särskilt vanvettigt mot bakgrund av att Stockholmarna i folkomröstningen om trängselavgifterna 2006 lovades att intäkterna skulle gå till både kollektivtrafik och väg. Något som Alliansregeringen har lurat dem på för att i stället ge 100 procent till vägar, framförallt den groteska Förbifart Stockholm.
Än mer absurt är att Stockholms läns landsting efter valet också har nobbat den rödgröna regeringens ursprungliga förslag till landstinget och Stockholms stad att omdestinera trängselskattens inkomster så att de delades lika mellan kollektivtrafik  och vägar. Stockholms stads bud i sammanhanget var att alla intäkter från trängselskatten de närmaste sju åren ska gå till kollektivtrafiken.
Med de besked som idag gäller är det uppenbart att Förbifarten kommer att bli en grotesk gökunge som tränger kollektivtrafiken ur boet som är i skriande behov av både utbyggnad och upprustning. ”Det måste närmast vara tjänstefel av landstinget att inte ställa upp för att förhandla om de miljarder i trängselskatt, som skulle kunnas användas till kollektivtrafik i stället för till en ny motorled”, var också den självklara reaktionen från Nätverket Stoppa Förbifarten.

Enligt Trafikverkets officiella version beräknas kostnaden för Förbifarten med 50 procents säkerhet till 28 miljarder kronor i 2009 års priser. Men då ingen prislapp satts på lånekostnaderna under 40 år har den verkliga kostnaden uppskattats till 60 miljarder kronor eller mer.
När grannskapsföreningen Trevliga Porkala och Norra Järva Stadsdelsråd nu går vidare från ett stormöte i Husby träff den 2 februari till ett nytt opinionsmöte i Akalla By måndagen den 23 februari om Förbifartens miljöorättvisa konsekvenser för miljonprogramsområden som Akalla och Hjulsta, kan beskedet om att priset för SL-kortet ska höjas och kollektivtrafiken glesas ut bara betyda ett hårdnande motstånd.

Alldeles oavsett Förbifartens sabotage mot den gröna trafikomställning som är nödvändig för att hejda den globala uppvärmningen handlar väg- och tunnelbyggets lokala miljöorättvisa inte längre bara om en förpestad närmiljö och natur där den sexfiliga motorvägen enbart går i ytläge. Nu handlar det också om en fullständigt oacceptabel och orättvis finansiering som gör lågavlönade kollektivtrafikanter ännu fattigare.
Kanske kan denna smör-och-bröd-fråga som kommer att slå mycket hårt mot förorternas kollektivtrafikanter i sista minuten tända ett nytt och bredare motstånd? ■

Annonser