– Det rätta ordet är sabotage

SEKO1Den 19 maj demonstrerade SEKO pendelklubben utanför landstingsfullmäktige mot alliansens planerade nedskärningar inom kollektivtrafiken i Stockholm. Rainer Andersson från SEKO-klubben talade så att det flög gnistor och fick det moderata trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons att blekna.

Rainer berättade om effekterna av nedskärningskraven på 24 miljoner inom pendeln: inställda avgångar främst mot Nynäshamn och Järna, bemanningen på  sekundärstationer försvinner liksom neddragning av spårstädning. Trygghetssatsningar som Lugna gatan och de sk betalvärdarna försvinner.

– Det rätta ordet är inte besparingar utan sabotage.

Sedan fortsatte Rainer med udden riktad mot höjdarna.

–  Det finns gott om pengar bland annat till konsulter och privata profitörer. De privata bolagen vi kör åt gör lika stor vinst som nedskärningarna. Men varför ska MTR, Stockholmståg, Arriva och Busslink få göra vinster av allas våra skattepengar?

Han pekade på klasspolitiken i att satsa 288 miljoner på nostalgiprojekt på Hamngatan och Strandvägen (spårvagn) medan det är okej att låta undersköterskan i Upplands Väsby och brevbäraren i Tumba stå och vänta på inställda avgångar varje morgon.

– Politikerna har inte sagt vad som ska sparas, det är upp till tjänstemännen, fortsatte Rainer.

–  Men SL har 600 anställda. De vet ingenting om att köra buss eller pendeltåg. De tar konsulter till hjälp för all information och beslut. SL är kort och gott en beställarorganisation. Konsulterna kostar 1,2 miljarder kronor per år vilket motsvarar 2 miljoner kronor per anställd. Hur ska dessa tjänstemän kunna spara när de uppenbarligen inte har en aning om hur sköta sin egen ekonomi?”

SEKO2

Rainer Andersson tyckte inte att det var så märkligt att SL:s vd Anders Lindström hade gripits i Hongkong med en obetald plånbok i fickan: ”Någonstans måste han ju stoppa de 2 miljonerna han har i lön”, men att det var konstigare att ingen frågar sig vad Anders Lindström gjorde i Hongkong. Eftersom Hongkongbaserade MRT just nu slåss i en upphandling om att få ta över även pendeltågen har inte SL:s vd något där att göra – så länge upphandlingen pågår.

seko3

– Vem attesterade Hongkongresan?, frågade Rainer Andersson samtidigt som svaret på frågan – Kristoffer Tamsons – anlände till platsen. (Tamson till vänster i bild, Andersson till höger)

–  Samma Tamsons som mörkade underskottet i landstinget innan valet. SL-ledningen präglas av bedrägeri och bluffekonomi och låter förare och trafikanter betala. Från SEKO pendelklubbens sida kämpar vi mot privatiseringarna av det offentligt ägda och mot miljardrullning till företagen – för en gemensamt ägd kollektivtrafik utan vinster.

Elin Gauffin

Röster från demonstrationen

Issa Kobayashi, tågvärd:

–      Jag vänder mig även emot höjningen av SL-kortet. Det innebär segregation, där vissa inte kommer att ha råd att åka. Som min pappa som är pensionär och uppgivet konstaterar att han kommer att bli fast hemma. Nu får allmänheten betala för politikernas misstag.

seko lars

Lars Engström, spärrvakt:

–      Det är huvudlöst att alliansen vill spara istället för att satsa på kollektivtrafik. Bilismen kommer komma krypande nu. Stockholm ligger hopplöst efter även andra städer i Sverige, där det har utvecklats. Om man jämför tidtabeller nu med på 1960-talet så ser man att det är samma busslinjer med ungefär samma tider. Men folks rörelsemönster har ju ändrats, folk rör sig mycket mer idag.

–      Däremot tycker jag att SL-kortet borde höjas, för då får man in mer pengar. Vi spärrvakter är ju till för att bygga upp betalningsmoralen.

Stefan Pagliarini:

–      Det värsta är hur politikerna har mörkat SL:s dåliga ekonomi, det sa de inte ett ord om innan valet.

–      Den här demonstrationen är bara en av en process av protester.

SEKO delade också ut sin tidning Pendelbladet som är ett ambitiöst kampanjmaterial om nedskärningarnas konsekvenser och vilka protester som planeras.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s