Facket kräver kollektivtrafik åt alla

– Detta drabbar de svagaste i samhället, medan målet måste vara att kollektivtrafiken ska vara till för alla, säger Jannis Konstantis, ordförande för Seko Tunnelbana klubb 111, till Offensiv som kommentar till avgiftshöjningen.
– Detta drabbar de svagaste i samhället, medan målet måste vara att kollektivtrafiken ska vara till för alla, säger Jannis Konstantis, ordförande för Seko Tunnelbana klubb 111, till Offensiv som kommentar till avgiftshöjningen.

Protester väntar när landstingsfullmäktige tisdagen den 16 juni ska fatta beslut om en eventuell prishöjning av SL-kortet och föreslagna neddragningar av trafikeringen. Seko Tunnelbanan klubb 111, som representerar 1 400 arbetare, tänker delta och lyfta sina krav. Offensiv har talat med Jannis Konstantis, ordförande för klubb 111.

Seko Tunnelbanan klubb 111 har ofta tvingats ut i strid för sina arbetsvillkor. Tidigare var det Veolia som drev tunnelbanan och som bland annat angrep fackliga rättigheter. År 2009 förlorade det
franska bolaget upphandlingen och MTR, från Hongkong, tog över. Men inget tycks ha blivit bättre.
I februari 2012 protesterade klubb 111 utanför MTR:s styrelsemöte bland annat mot försämrade arbetstider och andra arbetsmiljöproblem.

– Våra arbetsmiljöproblem har inte blivit lösta, eller ändrats marginellt. Däremot kunde vi rädda anställningarna för 14 av de 16 kundservicevärdar som hade varslats om uppsägning, berättar klubbordförande Jannis Konstantis.
År 2013 varnade Seko om allvarliga säkerhetsbrister i den spårbundna kollektivtrafiken och att anställda inte vågade rapportera om problemen av rädsla för att bli uppsagda. Konstantis menar att det har blivit något bättre, men att det fortfarande finns många som inte vågar rapportera missförhållanden.
I ett protestbrev daterat den 10 februari 2015 listar Seko klubb 111 flera av de problem som MTR:s vinstjakt har skapat: ”Trots att vi har personalbrist försöker man få de anställda att utföra samma mängd arbete som gjorts tidigare. […] MTR:s sätt att hantera och planera för sin personal medför att de anställda inte kan planera sin fritid. […] På förarsidan nyanställer MTR bara deltidare, trots att det finns behov av heltidare.”
”Vi anser att det behövs fasta nyanställningar med heltidare i alla yrken, förare, spärrexpeditörer, kundservicevärdar, lokalvårdare och administrativ personal”, kräver klubben.
Sekoklubben är starkt kritisk till privatiseringarna och vinsterna: ”Vi förstår inte varför vi, de anställda samt de som bor i Stockholm, ska betala för att MTR ska kamma hem miljoner för en verksamhet som vi själva driver och kan bättre än någon annan.”
Offensiv skrev i förra numret att MTR stadigt har ökat sin vinst under de senaste åren. I fjol uppgick vinsten till 90 miljoner kronor.

Alliansen i landstinget hotar med att höja priset för SL-kortet och samtidigt dra ner på trafikeringen. Seko klubb 111 lanserade kampanjen ”Kollektivtrafik för alla” i maj och kommer att sluta upp till den demonstration som planeras den 16 juni, dagen då landstinget fattar beslut om budgeten och kollektivtrafiken. Konstantis förklarar varför klubb 111 går emot den föreslagna avgiftshöjningen:
– Vi anser att detta drabbar de svagaste i samhället, medan målet måste vara att kollektivtrafiken ska vara till för alla.
Han menar att de besparingar som görs i slutändan kommer att bli vinster i fickorna på de privata bolagen som driver kollektivtrafiken.
– Kollektivtrafik, liksom alla viktiga funktioner i samhället, måste ägas av folket. På det sättet kan man förbättra arbetsmiljön, säkerheten och så vidare. Det ska vara samhälleligt ägt, utan krav på vinst, avslutar Jannis Konstantis.
Demonstrationen den 16 juni kommer att inledas på Sergels torg kl 15.00, med avmarsch mot landstingshuset där protestaktionen kommer att påbörjas ungefär kl 16.30.
Rättvisepartiet Socialisterna (RS) kämpar för att mobilisera allmänheten till protesten och kommer även att överlämna en namninsamling mot prishöjningen av SL-kortet, som hittills har samlat ungefär 6 000 namn, till landstingspolitikerna.
Dessutom kommer RS att ha flera offentliga möten om kollektivtrafiken och miljökampen inför demonstrationen, se sid 15 för tid och plats.

Ammar Khorshed

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s