Den kämpande sjöfartstrejken över

Sjöbefälens långa strid är över och ledde till att de fick behålla tarifflönesystemet. (foto: Natalia Medina)
Sjöbefälens långa strid är över och ledde till att de fick behålla tarifflönesystemet.

Strejken för sjöbefälen är över. Resultatet är både en framgång och ett bakslag. Tarifflönerna var en kärnfråga och dessa finns nu kvar i det ettåriga avtalet. Detta är tack vare strejken och den kampvilja som sjöbefälen har uppvisat under tre veckor. 

–På lång sikt har vi lyckats stoppa en lönedumpning ner mot dagens lägsta löner, säger ett av de sjöbefäl som har strejkat till Offensiv.

När det gäller den andra kärnfrågan, antalet avtal, är det mer krångligt. Tidigare fanns det tre avtal. Facket ville antingen ha ett gemensamt avtal eller att de tre gamla avtalen behölls. Nu blev det istället att det dyraste av avtalet, Waxholmsavtalet, försvann och att de som är anställda där får gå ner på Strömmaavtalet. Det innebär försämringar.

I Strömmaavtalet får inte befälen någon ersättning alls när de måste ligga flera timmar ute i skärgården och invänta turen tillbaka, så kallade ”liggtider”.

– De som har ersättning för liggtider idag får behålla dem i ett år, men hälften är säsongsanställda och de kommer in på Strömmaavtalet utan dessa ersättningar, berättar Sjöbefälsföreningens vd Mats Jäderland.

Hur kunde det bli så?

– Vi och Almega var alldeles för långt ifrån varandra. Den här biten är ett nederlag som är jättejobbigt för de sjöbefäl som berörs. Men det blev svårt när Waxholmsavtalet rent juridiskt inte existerade. Det var Stockholms Trafik som hade det avtalet och de förlorade upphandlingen till Strömma. Innan överlåtelsen sade Stockholms Trafik upp Waxholmsavtalet.

Så det är politikernas/upphandlingarnas fel?

– Ja absolut, så är det. Vi kommer att fortsätta verka för ett branschavtal. Det kommer att finnas en arbetsgrupp för detta med en opartisk ordförande som ska presentera ett förslag senast första december. Risken är att det blir mer urvattnat.

Offensiv har följt problemet under strejken med det omfattande strejkbryteriet som Almega har stått för. Många strejkande hade sett fram emot den 2 maj då vårtidtabellen startade, vilket skulle innebära stor press på företagen.

Eftersom kollektivtrafiken till sjöss är en så politisk fråga behövs en politisk kampanj gentemot landstinget som involverar så många stockholmare som möjligt till nästa avtalsrörelse. Sjöbefälen har visat en stark sammanhållning vilket ger god grund för den fortsatta kampen. ■

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s