Privatiseringar sänker järnvägen

1338 s07 SVT-UPPDRAGGRANSKNING-2019-E05-82e0
Foto: Uppdrag Granskning

Privatiseringarnas pris: Förseningar och dödsolyckor

Av Ammar Khorshed

Dödsolyckor och stora förseningar. I SVT:s Uppdrag granskning uppmärksammades det bristande underhållet och den uteblivna upprustningen av järnvägen.
Uppdrag granskning (UG) tog sig an den svenska järnvägens problem i avsnittet Järnvägens dödsfällor den 6 februari. Flera viktiga frågor berördes, exempelvis privatiseringen av underhållet och den otillräckliga underhålls- och upprustningstakten.

Den största delen av programtiden gick dock åt till känsloladdade reportage om den bristande trafiksäkerheten vid de obevakade järnvägsövergångarna. Flera har förolyckats vid övergångar under de senaste åren, i några fall har Trafikverket känt till bristerna. Brister finns vid 1 100 av landets järnvägsövergångar och det skulle kosta minst 3 miljarder kronor att åtgärda dessa. Även om Trafikverkets hantering av problemet kan ifrågasättas finns det en del att önska av UG:s tillvägagångssätt.

Exempelvis hade reportageteamet kunnat skicka mejl eller begära ut beslutsunderlag ur diariet istället för att spara på frågor för att användas som slagträ i intervjun med verkets generaldirektör Lena Erixon. Grundläggande frågor förblev därmed obesvarade, exempelvis varför Trafikverket gör avsteg från sina riktlinjer.

UG hade kunnat lägga större fokus på att granska det bristande underhållet och hur uppstyckning och privatiseringar har skapat kaos på järnvägen. Här finns mycket att avslöja. Tyvärr var det få nya fakta som UG presenterade kring dessa problem.

I programmet konstateras att Trafikverket förra året bytte 24 av 11 000 järnvägsväxlar. Med den takten måste varje växel hålla i 500 år, ger en överslagsräkning. Mot den bakgrunden är det inte särskilt förvånande att tågförseningarna drabbar allt fler. Ifjol var antalet förseningstimmar 62 542, det högsta sedan år 2010. Den svenska järnvägen har tappat gentemot övriga Europa främst eftersom kvaliteten (tidhållning, robusthet med mera) är undermålig, enligt kompletterande fakta på UG:s hemsida.

Programmet berörde hur privata entreprenörer missköter underhållet på grund av inkompetens och hur reparatörer tvingas att inte åtgärda defekta komponenter eftersom det inte ingår i beställningen. Allt som ett resultat av privatiseringar och att lägst pris vinner upphandlingarna.

Reportern Ali Fegan var uppenbart dåligt påläst i intervjun med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Han missade att ställa den helt grundläggande frågan om varför järnvägsunderhållet ännu inte har förstatligats, vilket Socialdemokraterna lovade i valrörelsen redan för fem år sedan.

Uppdrag gransknings reportage berör ett viktigt tema, men är tyvärr ganska tunt när det kommer till de viktiga poängerna. Programmet är spretigt och reportagen skrapar bara på ytan, utan en ansats till att dyka ner i frågorna ordentligt.

Däremot rekommenderas UG:s hemsida som har en del intressanta fakta och reportage på temat. ■

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s