”Måste man vänta på en olycka innan man stoppar en olycka?”

”Det finns en lösning: håll framdörren stängd och låt folk gå på i bakdörrarna, eller flytta kortläsarna bakåt”, säger Petri Myllykoski (Foto: Natalia Medina).

av Robert Bielecki // Artikel i Offensiv

När bussarna vid Hornsberg i Stockholm öppnade framdörrarna igen, framtvingat av bussföretagen och SL för att inte förlora intäkter (profiter över allt annat), lade Kommunal ett skyddsstopp. Detta med anledning av de plexiglas som reflekterar ljus och därmed skymmer sikten.

Till Kommunalarbetaren den 21 december säger huvudskyddsombud vid Hornsbergsgaraget i Stockholm, Esmail Darrehshourian, att:
– Vi var tvungna att lägga ett skyddsstopp. Det finns en omedelbar fara för liv och hälsa. Jag har fått många tillbud rapporterade, nån av förarna var nära att köra på en gångtrafikant.
Arbetsmiljöverket hävde dock skyddsstoppet samma dag, men de hade krav på arbetsgivaren tillsammans med skyddsombuden ska göra nya riskbedömningar utifrån de tillbud som har inkommit.

Offensiv har pratat med Petri Myllykoski, busschaufför och huvudskyddsombud för Kommunal på Tyresögaraget, om situationen:
– Det som hänvisades till när Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet i Norrtälje var ”bristande underlag” på att det finns faror med plexiglasen vad gäller reflektioner. Det kluriga är: ska man vänta tills en olycka händer? Skyddsstopp läggs ju innan det händer en allvarlig olycka. Måste man vänta på en olycka innan man stoppar en olycka?
– Vi behöver skaffa bättre dokumentation, det är en lärdom. Att chaufförer som upplever dessa problem skriver ner dem mer utförligt till arbetsgivaren med kopia till facket. Då kan arbetsgivaren inte förneka problemen. 
– Det gör vi nu i Tyresö, där vi samlar in underlag och när vi har fått tillräckligt gör vi en bedömning om vi lägger ett skyddsstopp eller väntar på att Arbetsmiljöverket kommer ut och tittar på 6:6a-anmälan, som de inte har gjort i varken Norrtälje eller Hornsberg då de vill ha mer underlag först.

– Det finns en lösning: håll framdörren stängd och låt folk gå på i bakdörrarna, eller flytta kortläsarna bakåt. Att de öppnar framdörrarna bevisar att SL och den politiska majoriteten i regionen vill ha busschaufförerna som grindvakt för att de ska betala. De hade kunnat ha stängda framdörrar och blippmaskiner där bak, men det vill man inte. Man skyller på att det kostar, men plexiglaslösningar är inte billiga heller.
– Vi kommer att kämpa på och inte ge upp om vi upplever problem med arbetsmiljön. Vi kommer att nöta på tills vi får framgång.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s