JO-anmälan mot de farliga plexiglasen i bussarna

De bakre dörrarna borde fortsättas använda så länge pandemin är i effekt. Istället sätter SL in plexiglas på allt fler bussar (Foto: Vilgot Karlsson).

av Vilgot Karlsson // Artikel i Offensiv

Sedan mitten av januari har ett flertal bussar i Region Stockholm börjat köra med öppna framdörrar igen, där plexiglasskivor har installerats runt förarplatsen. 

Ökat smittskydd är något som bussförare runtom i landet har tagit upp sedan början av coronakrisen, och under våren lades ett antal skyddsstopp, vilket resulterade i att SL-bussarna har haft stängda framdörrar. 
Men samtidigt har SL hela tiden argumenterat för att hitta en annan lösning, till exempel plexiglas i förarhytten, för att se till att intäkterna fortsätter rulla in och för att förhindra ”plankning”, trots att en större anledning till sjunkande intäkter troligare är att färre reser kollektivt, snarare än att plankandet har gått upp. Plankandet har ständigt tagits upp som ett stort problem för SL och regionpolitikerna, även innan coronakrisen. 

Det är tydligt att vinsterna prioriteras över bussförarnas säkerhet och arbetsmiljö, och Kommunal driver frågan om att ta bort plexiglasen på de ställen där de har installerats. Sämre sikt, ljusreflektioner som utgör trafikfara, smittorisken med mera är saker som kritiseras.
Men när ett flertal bussar i Stockholms innerstad har fått de kritiserade plexiglasen installerade har flera skyddsombud slagit larm. 
Nu har även Stephan Gard, huvudskyddsombud för Kommunal på Fredriksdalsdepån, anmält trafikförvaltningen i Region Stockholm till Justitieombudsmannen (JO). Offensiv har pratat med Stephan Gard.

Varför gjorde du anmälan?
– Jag hade inte en tanke på att anmäla förrän jag hade haft ett samtal med två representanter från Keolis ledning och diskuterade hur jag stod kring plexiglaset i bussarna. Jag fick tipset om att försöka påverka politikerna i regionen. Den tanken hade jag i bakhuvudet när det plötsligt slog mig att ”nä, såhär får det inte gå till! Ska regionen bestämma över våra arbetsplatser, vår arbetsmiljö?”, och därför JO-anmälde jag just regionen. Jag riktar kritiken mot de på trafikförvaltningen som är ansvariga, och hoppas nu att JO tar upp det här och att det inte läggs ner.

Hur kan trafikförvaltningen bestämma, när det ska vara arbetsgivaren som ansvarar för arbetsmiljön? 
– Jag förstår inte det heller! Vi har gjort ett antal riskbedömningar sedan september och mycket har vi lyckats lösa, men fortfarande har vi två problem: smittorisken och trafiksäkerheten som hotas av plexi­glasets reflexer. Men ansvaret hamnar på oss, och trafikförvaltningen pekar bara med hela handen och säger ”lös det!” 
– De beter sig som om det fortfarande var krig i Sverige och det var en militär organisation, som kommenderar och ropar ”verkställ!”

Tycker alla på jobbet att plexiglasen är en trafikfara?
– Visst finns det delade meningar om det, där några busschaufförer säger att de inte påverkas av glasen medan andra säger att det är jättedåligt med plexiglas. Många har skrivit tillbud och lagt upp bilder på Facebook, men jag kan säga att det är mycket värre än vad det ser ut som på bild! Blänket bara förvärras när man kör. Plötsligt kan det dyka upp en bil till höger, men egentligen är den på vänstra sidan. Vi har fått in ett trettiotal rapporter från de garage som infört plexiglas, som Hornsberg och Frihamnen.

Ett argument för att öppna framdörrarna är att få in pengar och undvika plankare. Vad tycker du om det?
– Visst kan de säga att de har förlorat biljettintäkter, men en viktig fråga är ju: ”vad hade det kostat att installera kortläsare vid de andra dörrarna i bussen?”. Sånt tar ju tid, men hade de flyttat bak maskinerna redan i somras hade de inte kunnat säga att de förlorar pengar på att ingen blippar SL-kortet. 
– Sedan är det ju en massa resenärer som åker både buss och tunnelbana, de blippar ju kortet ändå. Plus att det såklart är färre resenärer nu på grund av pandemin. 

Hur stor är chansen att JO-anmälan lyckas stoppa plexiglasen?
– Jag vet faktiskt inte. Det hänger ju på vad JO gör, och på arbetsmiljöverket. Arbetsmiljöverket har inte kommit med några svar än på de anmälningar som har kommit in. De har återkommit och gjort inspektioner, men det har inte hänt så mycket sedan dess. Bollen ligger hos dem nu. Och såklart kan allt överklagas av Keolis och då får vi ha plexiglas tills det har lösts i en högre instans. Jag hoppas att det här löser sig inom några veckor, inte månader. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s