”Plexiglasen har medfört problem med sikten”


Huvudskyddsombudet på Nobinagaraget i Tyresö i Stockholm, Petri Myllykoski. Foto: Natalia Medina

Den 24 september annonserade Arbetsmiljöverket att förbudet mot öppna framdörrar på bussar i kollektivtrafiken, som har gällt sedan i våras, upphävs den 29 september. 

Vilgot Karlsson

Framdörrarna på bussar runt om i landet har antingen stängts på grund av Arbetsmiljöverkets förbud, eller efter dialog mellan skyddsombud och arbetsgivare där förbud inte funnits.

Argumentet från Arbetsmiljöverket är att dörrarna kan öppnas eftersom regeringen och Folkhälso­myndigheten lättar på coronarestriktionerna.

De påpekar dock att arbetsgivarna fortfarande har ansvar för att förebygga smittspridning, men ger inga konkreta exempel på hur det ska gå till när restriktionerna hävs och passagerarantalet lär öka. 

Det är cirka 40 olika förbud som upphävs, inklusive förlängda förbud från i somras, och de enda som inte omfattas är nya förbud efter 6:6a-anmälningar som inte är en förlängning av ett tidigare förbud.

Ett alternativ till stängda dörrar, som exempelvis har gällt i Stockholm sedan i somras, är att bussarna haft öppna framdörrar och ett så kallat barriärskydd av plexiglas installerat runt förarplatsen. 

Plexiglasbarriärerna har tidigare kritiserats av flera skyddsombud på grund av att de reflekterar ljus och försvåra synligheten för bussföraren. I Göteborg ska Keolis öppna dörrarna utan plexiglas, rapporterar Kommunalarbetaren. 

Offensiv har pratat med Petri Myllykoski, huvudskyddsombud på Nobinagaraget i Tyresö i Stockholm:

– Vi är ju i stort sett positiva till att dörrarna öppnas eftersom vi inte vill ha kvar de här plexiglasbarriärerna och de problem med reflektioner och sikt som de har medfört. Vi väntar fortfarande på svar från Arbetsmiljöverket om vår 6:6a-anmälan av barriärerna, både som ett arbetsmiljöproblem och när det gäller trafiksäkerhet. Men det är nog deras taktik att dra ut på tiden och slippa svara, även om de måste ge någon sorts svar i slutändan. 

– Många busschaufförer är vaccinerade och de flesta är inte så oroliga för smittorisken. Det är fortfarande oklart exakt hur mycket skyddsbarriärerna har hjälpt mot annat än specifikt droppsmitta, eftersom ventilation och andra faktorer också har en påverkan. Att flytta bak eller installera extra kortläsare skulle kunna vara till hjälp, och skulle också lösa problemet med viseringskrav på oss busschaufförer. ■

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s